<< 6 oktober 2023 >>
Wenen V: Secessionsgebouw, de stationspaviljoens, de appartementen aan de Linke Wienzeile, het paleis en park Schönbrunn,
Ernst Fuchs Museum (Otto Wagner Villa), Looshaus, Österreichische Postsparkasse en Hundertwasserhaus

Karlplatz / Naschmarkt: het Secessionsgebouw werd in 1898 ontworpen door de architect Joseph Maria Olbrich.
Het was de plek van de Secession-stroming, de Oostenrijkse variant van de Art Nouveau / Jugendstil

De koepel van het Secessionsgebouw bestaat uit duizenden vergulde laurierbladeren en honderden laurierbessen.
Op gevel is het motto van de Wiener Secessionisten aangebracht ("Der Zeit ihre Kunst / der Kunst ihre Freiheit")

Toegangsdeur Secessionsgebouw met drie gorgonen die schilderkunst, achitectuur en beeldhouwkunst vertegenwoordigen

Otto Wagner ontwierp voor Wiener Stadtbahn een aantal stations in Art Nouveau-stijl, zoals hier op Karlplatz

Karlplatz: Otto Wagner-paviljoen detail

Linke Wienzeile nr. 42 en 40: duidelijke stijlverschillen tussen het linkse witte neobarokke gebouw
van Rudof Kmunke en het rechtse kleurrijke Secession ontwerp van Otto Wagner. Allebei werden ze in 1897/98 gebouwd

Linke Wienzeile nr 40 ook van Otto Wagner wordt ook wel het Majolikahaus genoemd: de gevel is bekleed met majolica tegels.

Linke Wienzeile nr 40: het ontwerp voor de bloemenversiering van de gevel komt van Otto Wagners leerling Alois Ludwig

Linke Wienzeile nr 38 komt eveneens uit 1898, heeft een spectaculaire gevelversiering en de roepers op de hoeken

Linke Wienzeile nr 38 hoek: de gouden ornamenten op de gevel zijn ontworpen door Koloman Moser.
Het beeld van de "roeper" op het dak is van Othmar Schimkowitz

Het Hofpaviljoen in Hietzing werd in 1899 gebouwd door Otto Wagner als privé-spoorwegstation voor Keizer Frans-Josef
vlakbij het zomerpaleis Schönbrunn. Het is door de keizer in totaal maar twee keer gebruikt.

Kastanjes zoeken

Schönbrunn Paleis: het oorspronkelijk zomerpaleis werd van 1740-50 verbouwd en vergroot tijdens
het bewind van keizerin Maria Theresa (1740-1780) in een neoklassieke stijl zoals het nu nog te zien is

Schönbrunn Paleis: ingang tot het paleis-museum, 45 van de 1441 kamers zijn toegankelijk (fotograferen verboden)

Paleis Schönbrun - achter het paleis is een Grote Parterre met beelden uit de Griekse en Romeinse mythologie

Schönbrunn Paleis te zien vanuit het park. Het enorme park werd tijdens het bewind van Maria-Theresia door Hetzendorf
von Hohenberg opnieuw vormgeven met vele nieuwe fonteinen, tuinen, beelden, een nepruïne en zelfs een dierentuin.

Park Schönbrunn Paleis: Neptunesfontein een idee van Johann Ferdinand Hetzendorf, voltooid in 1780.

Park Schönbrunn Paleis: Neptunesfontein vanaf de achterkant met doorkijkje richting paleis Schönbrun

Park Schönbrunn Paleis: Neptunesfontein vanaf de achterkant met doorkijkje richting paleis Schönbrun

Park Schönbrunn Paleis: de Gloriette werd in 1775 gebouwd naar de plannen van de Johann Ferdinand Hetzendorf.
Het diende als blikvanger aan het einde van de tuin en tegelijkertijd als uitzichtspunt over de tuin

Park Schönbrunn: de Gloriette's sculpturen werden gemaakt door de beeldhouwer Johann Baptist von Hagenauer

Park Schönbrunn is ook een mooi wandelpark

Park Schönbrun: Kleine Gloriette - een uitkijkpaviljoen, een ontwerp van Isidor Canevale uit 1775

Park Schönbrun: Obelisk fontein uit 1777

Park Schönbrun - Obelisk fontein: de beelden zijn gemaakt door Benedikt Henrici

Park Schönbrun - de Romeinse ruïne, ontwerp van Johann Ferdinand Hetzendorf von Hohenberg en gebouwd in 1778

Park Schönbrun - de Romeinse ruïne; de beeldengroep in het bassin voor de ruïne zijn gemaakt door Wilhelm Beyer.

Park Schönbrun - Naiad fonteinen uit 1777 gemaakt door de beeldhouwer Wilhelm Beyer

Park Schönbrun - een deel van het park is een botanische tuin

Park Schönbrun - palmenhuis uit 1882 omvat bomen planten van over de hele wereld

Ernst Fuchs (1930-2015), schilder, tekenaar, graficus, beeldhouwer, architect, decorontwerper, componist, en dichter
kocht
in 1972 het vervallen Wagner Villa (1888) in Hütteldorf en transformeerde het tot een museum voor zijn eigen kunst

Ernst Fuchs Museum: beeld van bijbelse koningin Esther

Ernst Fuchs Museum: Grosser Salon met een zitgroep Josef Hoffmann

Ernst Fuchs Museum: Grosser Salon met aan de wanden schilderijn van Ernst Fuch, hij een van de grondleggers van de Weense School voor Fantastisch Realisme.

Ernst Fuchs Museum: theesalon

Ernst Fuchs Museum: theesalon

Ernst Fuchs Museum: kleine salon

Ernst Fuchs Museum: kleine salon met beeld Ur-sphinx van Fuchs

Ernst Fuchs Museum: eetkamer

Ernst Fuchs Museum: eetkamer behang met Esther patroon

Ernst Fuchs Museum: Adolf Böhm zaal met glas in loodramen van Adolf Böhm

Ernst Fuchs Museum: Adolf Böhm zaal, het stucwerk is van Joseph Olbrich

Ernst Fuchs Museum: Adolf Böhm zaal, sphinx van Ernst Fuchs

Ernst Fuchs Museum: Blauer Salon, oorspronkelijkelijk een biljartkamer, heringericht door Fuchs

Ernst Fuchs Museum: Blauer Salon, Diana van Ernst Fuchs

Ernst Fuchs Museum: Blauer Salon

Ernst Fuchs Museum: Romeins bad op de eerste verdieping

Ernst Fuchs Museum: Badkuip met mozaïek van Koloman Moser

Ernst Fuchs Museum: beeld van Ernst Fuchs

In de tuin van villa creëerde Ernst Fuchs in 1992-1996 het Nymphaeum Omega-fonteinhuis in Byzantijnse stijl

Ernst Fuchs Museum: de voorkant van het Nymphaeum Omega-fonteinhuis is versierd met het bronzen “Christophorus-reliëf”.

Ernst Fuchs Museum: beeld van Ernst Fuchs

Ernst Fuchs Museum: in de tuin van het café het beeld Salome van Karsten Klingbeil uit 2000

Naast het Ernst Fuchs Museum staat nog een villa van Otto Wagner in een wat sobere latere stijl (1912/13)

Villa van Otto Wagner II: detail van de geveldecoratie van Koloman Moser

Aan het Georg-Coch-Platz staat de Österreichische Postsparkasse, uit 1906, van de architect Otto Wagner.
Het gebouw is minder uitbundig dan zijn andere ontwerpen; er worden ook nieuwe materialen als beton en aluminium gebruikt

Österreichische Postsparkasse: de gevel is bedekt met vierkante marmeren panelen en aluminium 'munten'

Österreichische Postsparkasse: Kassenhalle. De hal is ontworpen als een atrium,
met een groot glazen dakraam
waardoor het daglicht in het hart van het gebouw binnenkomt. Tegenwoordig is er een café.

Österreichische Postsparkasse: Kassenhalle, waar nog steeds een klantenservice zich bevindt

Österreichische Postsparkasse: kantoorruimten PSK, nu een onderdeel van een klein museum

Österreichische Postsparkasse beslaaat na uitbreidingen 1912 een heel blok

Fleishmarkt 14: het vroege Secessionistische appartement van architecten Ferdinand Dehm en Franz Olbricht in 1898/99

Tegenover Hofburgpaleis staat het modernische Looshaus uit 1910 van de architect Adolf Loos.
Het gebouw illustreert de afkeer van de modernisten voor de ornamenten van de Wiener Secession.

Looshaus: het onderste commerciële gedeelte van de gevel, is bekleed met weelderig groen Cipollino-marmer,
in tegenstelling tot het eenvoudige pleister van de bovenste, residentiële sectie ("ramen zonder wenkbrouwen")

Hundertwasserhaus, een appartementencomplex uit 1985 in de wijk Landstraße van de architect-kunsternaar Friedensreich Hundertwasser (1928-2000)

Hundertwasserhaus

Hundertwasserhaus trekt veel bekijks

Hundertwasserhaus, pilaren

Hundertwasserhaus, fontein

Hundertwasserhaus, toiletten in een souvenirshop

Hundertwasserhaus, toiletten in een souvenirshop

Kunsthaus Wien, museum over de architect-kunstenaar Hundertwassser (helaas gesloten)

Over de regenboog naar een Oktoberfest in Prater park

Prater met het beroemde 65 meter hoge reuzenrad uit 1897
VERVOLG: Bonuspagina met Moeder en Zoon
|